Pages

About me

31 Years old Egyptian Living in London since 2004 with my husband and my two daughters..Member editor for the Egyptian magazine (Kelmetna)since 1999.... Finally, I have my own space to share with my readers :) SIMPLE WORDS 4 EASY LIFE

Monday, April 04, 2016

ويبقى الأب أحب للبنت من الزوج

ف ايام المدرسه كنت بستنى بابا وهو جى بليل من الشغل وجايب لي معاه كيس مليان حاجات حلوة شيكولاتات ع مصاصات.. واقعد اذاكر وانا بمزمز فيهم
واستناه ف البلكونه كل يوم جمعه وهو راجع من الصلاه وجايب لي معاه ميكي عدد الاسبوع والمفاجأه لما الاقيه داخل عليا بمجلد ميكي
ولحد ما بقيت ف الجامعه كان برضه يعدي ع بتاع الجرايد ويجبهالي ويقولي يا حبيبتي بقيت اتكسف اجيبها مابقاش عندنا اطفال..

وف كل عيد ميلاد اشترط عليه يجيب لي دهب وف سنة من السنين جاب لي طقم دهب كامل قالي جيبنا الشبكه فاضل العريس.. كان ردي عليه ان العرسان بتيجي وتروح المهم النفس
وكنت كل ما اطلب منه حاجه يتعصب ويشتكى لمامتى ان طالباتي مابتخلص.. وبعدها الاقيه جايب لي اللي انا عايزاه
وماما تقولي اهو انا مش باخد غير العصبيه وف الاخر تاخدي اللي انتى عايزاه
كنت دايما شايفه نفسي دلوعة بابا وع الحجر وطلباتي أوامر
أما بقى بعد الجواز ف لنا هنا وقفه..
وقت الشبكه قالي معلش هتبقى حاجة صغيرة دلؤقتي لكن بعد كدة هجيب لك حاجة اكبر.. بقالي 12 سنة متجوزة ماشفتش دهب تاني..
قعد يقولي كل ويك اند هسافرك مكان جديد هنلف العالم.. لو خرجنا من البيت ف الويك اند بالعيال طبعا، يبقى كتر خير الدنيا
لما اشترى حاجة جديدة وأسأله عن رأيه فيها يسألني الأول دى بفلوسي ولا فلوسك؟
لو قلت بفلوسي تبقى حلوة وتحفه وتجنن ومش فارق معاه يعرف سعرها
كل عيد ميلاد لازم احذر واتوعد انه لو نسيه وماجبش هدية هيتنكد عليه.. والأضمن انى بختار هديتي بنفسي بدل ما يجيب لي حاجة مش ع ذوقي
أما عيد الجواز ف دى حاجة مش معترف بيها ف قاموسه اساسا لو افتكره يبقى خير وبركه
كل واحدة بتحلم تتجوز واحد زى ابوها يدلعها وتبقى بالنسباله الدنيا وما فيها.. بس حتى لو لاقيته المشاكل والمسئوليات وضغوط الحياه بتخليه غصبا عنه بينسى التفاصيل الصغيره اللي بتفرحها.. لأنه طول الوقت بيلف ف ساقيه
حتى هى كمان المسئوليات بتكبرها ومابتبقاش اي حاجة بتفرحها زى زمان..

س الأكيد ان لو ابوها دخل عليها بكيس الحاجات الحلوة ومجلد ميكي هتطير من السعاده

رحاب المليــــحي

2 comments:

Anonymous said...

Doaa Badra
رائعة

محمد سلامة said...

فقط
الأب يعطى بدون مقابل وبلا حدود :)