دايما بنقول ان ولادنا بيتولدوا أذكياء بس مع الوقت بيتحولوا ونسبة ذكاءهم بتقل
من رأيي ده يرجع لكمية الوجبات الهولاميه اللى بيخدوها ف المدراس اللى بتكرهم حتى انهم
من رأيي ده يرجع لكمية الوجبات الهولاميه اللى بيخدوها ف المدراس اللى بتكرهم حتى انهم
يروحوا المدرسه
يعنى انا اللى افتكره عن المدرسه الشنطه التقيله اللى بتقطم الضهر ولازم كل يوم بليل اقعد اراجع جدول السبع حصص اللى هيكون عندى تانى يوم عشان مانساش الكتاب بتاع المادة لحسن المُدرس يطين عشتي
وقبل الامتحانات لازم احفظ حاجات قد كدة.. مجرد أصُم مش مهم أفهم.. المهم انى ادخل الامتحان أصب كل اللى حفظته ع ورقة الاسئله عشان اجيب درجة كويسه ف الاخر
حتى ف الجامعه برغم انها كانت عملية مش نظريه بس كانت جامعه خاصه.. كانوا احيانا بيدونا قبل الامتحان حاجات نحفظها عشان نسمعها ف ورقة الاسئله.. ونتيجة الدكتور متطلعش زى وشه ف الاخر
لكن أول ما نخرج من الامتحان ولا بنكون فاكرين أي حاجة من اللى ذكرناه.. بنرميه ورا ضهرنا ونحاول
نعمله ديليت من دماغنا استعدادا لصم المادة اللى بعدها
وف الاخر يقولك ارمي بقى كل اللى اتعلمته ورا ضهرك عشان الحياة العمليه مختلفه تماما عن اللى انت ذاكرته طول سنين دراستك.. ما طبيعى نكره المدرسه ع التعليم ع اللى عايز يتعلم
ف دول اوروبا بقى بيعتمدوا ع الفهم مش الحفظ.. بيركزوا كمان ع منطقة الابداع اللى جوه كل طفل.. بيشوفوا هو موهوب ف ايه وينموا الموهبه أو يلفتوا نظر الأهل لموهبة ابنهم عشان يشتغلوا عليها
شنطة المدرسة مفيهاش غير كراسه وكتاب وقلم.. القرايه عندهم شىء اساسي من قبل حتى ما يتعلموا يقروا.. من اول ما يدخلوا حضانه لازم كل يوم يروحوا البيت معاهم كتاب والاب أو الام يقروه معاهم ويمضوا ف الكراسه بتاريخ اليوم انهم قروا مع طفلهم الكتاب الفلاني..
مع الوقت بيحب الطفل القرايه.. ولما يكبروا شوية المدرسة بتاخد كل فصل المكتبه يقعدوا فيها حصه كامله ويقروا اللى هما عايزينوا.. وبعدين يستعيروا كتاب ويحافظوا عليه لحد ما يرجعوه تانى المكتبه
الواجب بياخدوه بس يوم الجمعه عشان يعملوه ف الويك اند سبت واحد.. احيانا بيكون عن معلومات عامه لازم يعملوا سيرش ع جوجل عشان يعرفوها ويكتبوها كحل للواجب
اما عن الامتحانات ف بتكون بس لمعرفة مستوي الطالب مش فكرة نجاح وسقوط ومفيش ان اللى يسقط ميطلعش السنة اللى بعدها..
جوه الفصل مقسيمنهم مجموعات.. كل مجموعه ع حسب مستوي الطفل الفكرى.. يعنى الشُطار ف مجموعه مع بعض.. اللى اقل ف نسبة الاستيعاب ف مجموعه تانيه
والامتحان يحددوا بيه مستوى الطفل ف اللى مثلا مستواه بقى أعلى من الاول ينقلوه ع المجموعه اللى أحسن من اللى كان فيها وهكذا..
بيحببوا الاطفال ف المدرسة، بيعملولهم رحلات علميه ورحلات ترفيهيه بتكون بمبالغ رمزيه واحيانا ببلاش..
وساعات بياخدوا الطلبه ف الجنينه اللى جنب المدرسه وكل واحد معاه ورقه وقلم يحاول يرسم اللى هو شايفه ف الجنينه ويكلموهم اكتر عن الطبيعه
بعد اليوم الدراسي بيكون فيه club مدته ساعه الا ربع ف الطبيخ أو كرة سلة أو خياطه.. والطفل اللى clubحابب حاجه منهم بيدفع مبلغ رمزى ويدخل ف ال
اللى عاجبه
بيخلوهم يعملوا حاجات بإيديهم كمسابقه واللى يكسب له هديه.. يعنى زى مثلا يوم لمشاهير الكرتون يلبسوا الشخصيه اللى يحبوها بس يعملوها من بواقى الحاجات اللى ف البيت عندهم مش يشتروا الهدوم جاهزه
فيه حفلات زى حفلة الكريسمس اللى يغني واللى يمثل واللى يعزف وبيدربوهم فترة طويله ع دورهم عشان ف يوم الحفلة الاهالى كلها تروح تتفرج وتفتخر بوقفة ولادها ع المسرح
ف نهاية كل تيرم بيقابلوا الاهالى كل أهل طفل لوحده ومُدرس الفصل بيشرح لأهل الطفل مستواه كان فين وبقى فين وعايزه يوصل لفين.. ولو فيه أى ملحوظات الاهل حابين يقولوها للمُدرس بيسمعهم بصدر رحب حتى لو نقض عشان ف النهاية المهم هو مصلحة الطفل
متهيألي كدة عرفنا ليه طفل بره مختلف عن طفل جوة.. ومالهاش علاقه بكونه طفل مصرى أو أوروبي ليها علاقة بالبلد نفسها وتفكيرها ومناهجها..
رحاب المليــــحي